Ce schimbări au loc în creierul unui dansator care învață o nouă coregrafie

de: Andrada Bonea
01 02. 2016

Am auzit de nenumărate ori că practica ne face perfecți, și, deși sună a clișeu, un nou studiu arată că e puțin mai mult de atât.

Cercetătorii de la Faculty of Health au analizat scanările RMN ale creierelor unor dansatori de balet profesioniști, pentru a măsura efectele pe termen lung ale procesului de învățare. Au fost implicați 11 dansatori de la National Ballet din Canada, cu vârste cuprinse între 19 și 50 de ani. Acestora li s-a cerut să învețe o nouă coregrafie, timp în care li s-au măsurat contrastele între nivelurile de sânge și oxigen, pe parcursul a 34 de săptămâni, potrivit studiului publicat în Plos One.

 

Scopul oamenilor de știință a fost să observe schimbările corticale pe termen lung, generate de procesul de învățare. Rezultatele au arătat că învățarea inițială și performanțele din primele șapte săptămâni au dus la o activare a regiunilor corticale în timpul vizualizării dansului, comparativ cu prima săptămână. Totuși, în a 34-a săptămână, activarea regiunilor respective a fost considerabil mai slabă.

„Am descoperit că, în procesul de învățare, funcțiile creierului uman stabilesc un model de învățare sub formă de U inversat. Astfel, începem foarte încet, accelerăm la mijloc, pentru ca apoi să revenim la ritmul inițial, odată ce stăpânim cerința. Un exemplu din viața de zi cu zi ar fi învățarea condusului unei mașini manuale, când trebuie să te gândești atent la folosirea pedalelor, până când devine un instinct”, a explicat profesorul Joseph DeSouza.